Kost & Själ

Inloggning

Det här med förklimakteriet och klimakteriet, vad det kan ställa till det.

Det finns en hel del du kan göra själv för ditt mående, men allra först;

Har du jättestora problem med ditt mående så ta hjälp av en läkare! Det finns hjälp att få och var aldrig tveksam till om just Du har rätt att söka den hjälpen, eller att du kvalar in för att få hjälp. Tyvärr är just de tankarna vanliga hos oss kvinnor, att problemet/”felet” ju bara är hormonerna, det ligger hos en själv och då får man försöka härda ut eller försöka lösa problemet själv. Att det här är ju besvär som kvinnor haft i alla tider och klarat av själva. Helt fel alltså när det finns hjälp att få! En tanke är här att du direkt vänder dig till en gynekolog istället för din läkare på Vårdcentralen. Jag säger inte att VC läkaren inte klarar av att hjälpa dig, men en gynekolog är nog oftare mer vaken på att ditt psykiska mående kan handla om dina hormoner. Dock kan säkert en bra VC läkare rekommendera dig att vända dig till din gynekolog för bättre hjälp. 

 

Nu över till de tips och tankar jag tänkt dela med mig av här. De gäller alltså dig som precis som jag antingen börjat känna av förklimakteriet, eller kanske är inne i klimakteriet men ännu inte känt behov av medicinsk hjälp.

Det finns en hel del du kan göra själv för att hjälpa upp måendet. 

 

·      Mitt första tips är, läs på om förklimakteriet och klimakteriet så att du förstår vad som faktiskt kan vänta dig. För mig är det en enormt stor hjälp till att inte tro att allt sitter i huvudet, vilket tyvärr ofta är en tanke som uppstår vid hormonsvängningar, som i mångt och mycket visar sig i det psykiska måendet. Ett hett boktips är: ”Kaos i kvinnohjärnan” av Mia Lundin. En bok som är guld värd tycker jag. Det är dessutom en bok ens partner eller närmaste omgivning kan ha stor nytta av att läsa också, för att både få en större förståelse för hur du kanske mår, och för att kunna hjälpa till och underlätta för dig. 

 

·      Se över din stressituation, alltså vad i din tillvaro som ger dig negativ stress. Just kombinationen negativ stress och en kropp med hormonell obalans är en dålig kombiantion, där det blir en ond cirkel. Vid stress och stresshormoner blir obalansen i de övriga hormonerna än mer påtaglig och du kan börja må otroligt dåligt. En högst personlig tanke, som OBS! INTE är vetenskapligt förankrad, är att många som får diagnos/stämpel utbränd, faktiskt många gånger handlar om att den första stora hormonella omställningen inför klimakteriet har börjat och just kombinationen att fortsätta leva ett vanligt stressfyllt liv gör att kroppen fullständigt packar in. Den här omställningen börjar ofta redan någon gång runt 30-års ålder och det är ju just i den åldern som flera blir utbrända/får utmattningssyndrom. Vad jag drar den slutsaten för? Jag har varit där själv och flera kvinnor i min närhet har upplevt samma sak. Men är du mellan 30-40 år och börjar må konstigt och riktigt pyton på alla sätt och vis är det inte förklimakteriet och hormonomställningar det första du tänker på. Du kanske tar kontakt med din Vårdcentral och ofta blir utlåtandet utbrändhet och förmodligen att du lider av ”duktig prinsessa komplex” och inte ska vara så duktig och göra allt själv. En god tanke som säkert är rätt på många sätt, men kanske inte egentligen vad det hela bottnar i från början. 

 

·      Rör på dig med förstånd. Med det menar jag att motion är A och O för att dina må-bra-hormoner ska rulla igång. Men känn efter vad du egentligen orkar för slags motion. Är det en period då du känner dig extra sliten och trött, är det mer än dumt att tvinga kroppen till en löprunda eller ett stenhårt pass på gymet. Prova istället att gå lite längre skogspromenader, eller testa yoga eller kanske pilates. Någon form av motion eller rörelse är alltid bra för ditt mående, men var snäll mot dig själv här och känn efter vad din kropp verkligen vill och behöver!

 

·      Plocka bort en massa onödiga måsten i din tillvaro. Din bostad MÅSTE inte vara välstädad varje dag. Är det någon som anser det kan den personen städa lite extra istället. Kanske är det på tiden att du sätter dig själv lite mer i första rummet nu och hittar på något du själv mår bra av. Du kanske ska gå ut och fika med en vän lite oftare, eller bara ta långpromenader tillsammans med någon och ventilera både lungor och huvud på så sätt? Kort sagt, bry dig om dig själv. Om du mår bra och orkar mer, så har omgivningen större glädje av dig också, eller hur?!

 

·      Dra ned på socker! Det är så enkelt och logiskt att det handlar om att när ditt blodsocker åker berg- och dalbana, som det gör när du äter sött vare sig du är diabetiker eller inte, drabbas dina hormoner av det. Och precis, är dina hormoner i obalans så inte blir de bättre av sötsaker. Det kan kännas så precis i den stund du äter den där chokladkakan eller vad det kan vara, men bara en liten bit längre fram så känns det ännu sämre. Var även här snäll mot dig själv och välj bättre fika eller godsaker. Det finns en uppsjö av enkla och goda recept på just sådant på nätet. Våga testa!

 

Jag tror det här får räcka den här första tipsomgången. Jag återkommer med lite mer tankar och tips. Kanske att det får bli lite mer ”på djupet” inom några tips de följande gångerna som blir. 

Hör gärna av dig till mig med dina tankar och tips, jag är övertygad om att du har sådant som kan hjälpa andra som är uppe mitt i det här. Så länge får det bli via mail till mig, men jag ska se om det går att få till ett kommentarsfält här istället snart. 

 

Må väl och ta hand om dig!

Comments powered by CComment

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki