Kost & Själ

Inloggning

Först hade jag tänkt att jag skulle ha en liten sockerskola, så här dagarna innan jul. Men så tänkte jag att det som man nog har mest nytta av nu, det är lite peptalk kring hur man kanske kan hitta ett sätt att landa i sig själv, dessa dagar som har en tendens att bli mer stressfyllda än lustfyllda. Eller har du lagt all stress åt sidan redan? I så fall kan jag bara gratulera Dig och säga NJUT! Själv har jag varje år en föresats att julen INTE ska komma att handla om stress detta året, men av någon anledning smyger det sig på i alla fall, för det är alltid något som glöms bort eller som dyker upp i sista minuten. Nu när jag har haft högskolestudier har stressnivån slagit i taket av förklarliga skäl och jag ligger efter både vad gäller att förbereda julmat som bakverk och godis. Jajamen, det blir sötsaker även här och mycket av dessa godsaker har det alltid en tendens att bli, också här. Men jag väljer att göra godsakerna själv, av två skäl. Det första är för att då vet jag att det är "rena" saker vi stoppar i oss i form av socker, alltså inga smakförstärkare, konstiga färgämnen o s v. Det andra skälet är att då jag håller på att laga mat, bakar eller gör godis, då mår jag bra och min invärtes stress dalar.

Vad ska man göra för att hitta just sitt sätt att mota stressen på då? Ja vet man inte längre vad som får en att må bra, då är det helt enkelt dags att verkligen börja prova sig fram och i början faktiskt tvinga sig till att ha lite egentid, gärna varje dag, dels för att landa, dels för att har det gått så långt att man inte längre vet är det mer än hög tid att börja landa i sig själv. Det behöver inte vara jättelång tid du avsätter varje dag, börja med 30 min då telefonen STÄNGS AV, Facebook eller liknande är tabu och du provar att göra något för dig själv. Ta en stunds meditation (det finns gratisappar i alla telefoner idag törs jag påstå), eller gå en promenad där du blir uppmärksam på det du ser, känner, luktar, hör o s v. Såsmåningom kommer du upptäcka att de här 30 min varje dag inte räcker, utan du utökar till kanske 40 min och efter det kanske du t o m kommer upp i 1 timme. Grejen är den att du kommer att märka hur väl detta gör dig i ditt mående och hur bra du faktisk fungerar resten av dagen då du även uppmärksammar bara dig en liten stund varje dag. 

Vad som får en att må bra är ju helt individuellt, kanske du provar något som du gjort tidigare; yoga, annan form av träning som lagts åt sidan, teckna eller måla, ja vad som helst. Det jag brukar göra för att må bra och landa är att när det är dags att laga mat, då sätter jag på Netflix eller någon DVD eller liknande på datorn och pysslar i köket med vad det nu är jag ska göra där, medan en lättsam film skvalar lite i bakgrunden. Varje dag går jag minst en 30 min promenad genom skogen här för att hitta andningen lite igen. Då har jag oftast på någon skön musik, men ibland även en guidad "gående meditation", eftersom vägbruset som idag finns hela tiden även i skogen här, stör alltför mycket. Varannan vecka försöker jag att åka till badhusets spa och relax för en stunds bad i bubbelpoolen. Det är något som jag börjat med under sista månaden och den stunden ger så mycket, allra helst om jag har min väninna med och vi kan sitta i bubblet eller bastun och bara prata skit :), helt oersättligt när det kommer till välmående!

Kontentan av det hela är att det spelar ingen roll vad du gör, det viktiga är ATT du avsätter tid för dig själv för något som får just Dig att må bra. Du behöver det och omgivningen kommer att bli lika beroende av det då ditt välmående gör att det är lättare att finnas där för andra resten av tiden. Så släpp julstressen idag och den andra stressen/pressen övriga tiden en stund varje dag, skärma av dig och var med dig själv, du kommer att kunna njuta av ditt eget sällskap igen även om det kan ta en tids övande innan dess. 

God Jul och Gott Nytt År!

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki