Kost & Själ

Inloggning

Det är ett normalt inslag i livet att någon gång ibland uppleva ångest. Men för en del blir ångesten så allvarlig att den påverkar det vardagliga livet. Det är en hemsk upplevelse, men ångest kan behandlas på olika sätt. 

Det jag tänkte skriva om idag är dock inte den slags ångest som man inte längre klarar av att hantera själv, jag tänker mer på det förmodligen väldigt många upplever idag i och med Corona-virusets effekter på vårt vardagsliv. 

 

För att styra in tankarna på något annat än det som skapar oron och ångesten kan det vara bra att syssla med aktiviteter som du tycker om. Avslappningsövningar och andningsövningar kan också vara bra att göra någon gång under dagen, då de hjälper kroppen att slappna av och lindrar de spänningar i kroppens muskler som oro och ångest för med sig. Dessutom kan dessa övningar hjälpa till för en bättre sömn.

 

En liten uppmaning till alla introverta personer som inte denna isolering många är i just nu spelar så stor roll för; tänk på era vänner som är extroverta, det är de som lider av det här nu! Ring ofta och prata bort tiden en stund!

 

 

Tips för att hantera lättare ångest/oro:

 

  • Lyssna inte på larm och ”självutnämnda experter” nu i Coronatider! Lyssna på vad våra riktiga experter säger och strunta i vad Facebook-inlägg kablar ut.
  • Titta på nyheterna på morgonen och kanske en gång under tidig kväll, INTE precis innan läggdags. 
  • Hitta aktiviteter som du mår bra av, som t ex en skogspromenad, njut en kopp kaffe i solen, lägg pussel, passa på att läs de där böckerna som du hela tiden skjuter på framtiden. Kort sagt, gör sådant som du vet att du mår bra av, men som en annars stressig tillvaro inte ger tid för. 
  • Sov på regelbundna tider och tillräckligt mycket. Är du i isolering, håll rutinerna och ställ klockan för att komma upp på morgonen och lägg dig i vettig tid på kvällen. 
  • Gör avslappnings- och andningsövningar. Det finns bra gratisappar i mobilen idag. 
  • Är du i isolering och själv, ring vänner och prata, det finns säkert fler som håller på att gå upp i atomer av att vara ensam. 

 

Kosten kan också hjälpa:

 

  • Undvik alkohol, både för att det ökar på ångest, men också för att det inte är optimalt för immunförsvaret. 
  • Byt ut kaffe och svart te mot örtte eller vatten.
  • Få i dig Omega-3 fettsyror, ät fisk 2-3 ggr i veckan, det finns även i linfröolja, sojaprodukter och valnötter. 
  • Ät en välbalanserad kost för att kroppen ska få alla de vitaminer och mineraler den behöver.
  • Se till att kosten innehåller mycket magnesiumrik mat, däribland fullkornsprodukter, baljväxter, sojaprodukter, nötter och frön. 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki