Kost & Själ

Inloggning

Denna vecka kommer en liten och komprimerad sammanfattning om fett och dess betydelse för oss och vår hälsa. Att trenden med exempelvis LCHF rent av kan vara farlig under ett längre perspektiv, har stötts och blötts i media och det finns mycket tyckande och tänkande kring detta. Jag hoppas att den här sammanfattningen kan vara till lite hjälp för dig som känner att du vill tänka till kring din hälsa och ditt mående och har funderingar just kring fettet i kosten och som har tröttnat på alla motstridiga "fakta" i media. 

Hjärnan består till stor del av essentiella fettsyror, vilket betyder att dessa fettsyror är livsnödvändiga och att vi får i oss dem via kosten. Får vi inte i oss av dessa essentiella fettsyror via kosten, innebär det kort och gott att hjärnan börjar ”svälta” och vi får svårare att koncentrera oss, får svårare att fokusera, kroppens hormoner påverkas negativt och fungerar inte som de ska, minnet påverkas negativt liksom inlärningsförmågan. Det är alltså inte bara de bra kolhydraterna som behövs för en väl fungerande hjärna och kropp, utan även rätt sorts fetter.

De essentiella fetterna behövs även för att immunförsvaret ska kunna fungera optimalt, för att synen ska kunna fungera bra, för att motverka blodproppar, för hudens funktioner och mycket mer. Livsviktiga bitar helt klart.

Det är som sagt inte enbart hjärnan som är beroende av fett, utan det behövs även för att kroppen ska kunna isolera mot kyla och fett är precis som kolhydrater och protein energigivande.

Och så inte att förglömma - fett i kosten är nödvändigt för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K som finns i det vi äter. Fett är alltså ett mycket välbehövligt näringsämne, det enda man bör tänka på är att inte få i sig för mycket av de skadliga/dåliga fetterna. 

Vilka är de här rätta fetterna?

Ja det är ju de vegetabiliska oljorna och de feta fiskarna, vilka innehåller både enkolomättade och fleromättade fetter. De essentiella fettsyrorna hittar du bl a i nötter, nötsmör, oliver, avokado, olivolja, lax, makrill, strömming och öring. Bara godsaker med andra ord.

Och vilka fetter är det då vi ska passa oss för? 

Mättat fett som finns i kött och feta mejeriprodukter (fett kött, feta köttprodukter, smör, grädde, glass m m) bör vi hålla nere så mycket som möjligt, då forskningen visar på att mättat fett påverkar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer, som exempelvis tjocktarmscancer.

Precis som mättat fett höjer LDL-kolesterolet så gör transfetter samma sak. Transfetter hittar vi i exempelvis industritillverkade kakor, tårtor och godis, men det finns även naturligt i smör och nötkött. 

Vad innebär det här rent konkret då alltså?

  • Jo, var inte rädd för fett, det behövs och är livsnödvändigt och betyder mycket för att vi ska kunna hålla koncentration och fokus på topp. Tänk dock på vad för slags fett det är du bjuder din kropp på.
  • Eftersom fett är energirikt är det lätt att få i sig för mycket, vilket samlas på kroppen för framtida energibehov. Dock har forskningen visat att det för hälsans skull har större betydelse vilken kvalité fettet har än hur stor mängd. Tänk till på om det fett du får i dig kommer från bra källor, d v s vegetabiliska oljor, margariner från bra oljor, feta fiskar och välj aktivt bort det som du vet innehåller transfettsyror (i alla fall största delen av tiden, någon gång ibland är faktiskt inte hela världen i sammanhanget), d v s köpta tårtor, godis, chips o s v.
  • Välj de nyckelhålsmärkta mejerivarorna, men byt även med fördel ut t ex grädden när du kanske gör en brunsås/gräddsås mot en havrebaserad variant. Då får du en fettsammansättning som är så mycket bättre och dessutom lite flytande fibrer mot inga alls i en konventionell grädde. 
  • Sikta på fisk 2-3 dagar/vecka, varav en av dagarna då är av en fetare fisksort, typ lax eller makrill. Variera gärna även med skaldjur. 
  • Tänk på att det mättade fettet är fast i rumstemperatur, medan ett fett med större andel omättat fett är flytande, lätt att hålla koll på alltså.
  • Gång efter annan i stora och globala forskningsprojekt och översyner av de kostråd som ges över världen, hamnar Medelhavskosten högst upp på listan, med en kost och optimal fettsammansättning i maten som toppar allt. 

 

 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki