Kost & Själ

Inloggning

Nu är det inte många dagar kvar till jul och det är hög tid att göra all god mat man tycker hör till. Vem vill vara utan Janssons frestelse, gravad lax, alla goda sillar, köttbullar, prinskorv, ja listan kan nästan göras hur lång som helst. Mina tips denna vecka kommer att handla om hur man kan göra och tänka för att få den annars mycket feta julmaten lite bättre, genom att några kloka val. 

 

Till att börja med vill jag rekommendera en JÄTTESKÅL på julbordet med en härlig, blandad sallad - exempelvis olika salladsblad i botten, en halverad och tunt skivad röd lök, mandarinklyftor, en valfritt stor klyfta tunt strimlad röd spetskål, paprika i olika färger, avokado, gurka, tomat, frysta upptinade ärtor, granatäpplekärnor. Ja du ser, en färgsprakande sallad som kommer att hjälpa magen och kroppen att ta hand om en del av det stabbiga i julmaten. Känslan av den lättare salladen i kombination till tung mat är oslagbar i mitt tycke.

 

Frossa i alla goda kålsorter som är i säsong nu, grönkål och brysselkål i olika tappning och de passar så bra till julmaten!

 

Jansson till flera görs ofta traditionellt på en större burk ansjovis och vispgrädde. Men det är definitivt inte nödvändigt, utan välj den mindre burken istället, smaken kommer garanterat finns där ändå och samtidigt minskar du genom detta val på salthalten i maträtten. Välj en magrare grädde, alternativt blanda hälften mjölk och hälften matlagningsgrädde, men mitt bästa val är att använda havregrädde enbart, både för den gräddiga och runda smaken som det ger, och så för den betydligt bättre fettsammansättningen.

 

Så kommer vi till köttbullarna och prinskorvarna. Prova att byta ut de traditionella prinskorvarna mot kycklingprinskorv istället, jag lovar att säger du inget kommer ingen att märka någon skillnad. Skillnaden ligger i den totala mängden fett och framför allt då av det mättade fettet som i kycklingkorv ligger på ungefär halva mängden mot ”vanlig” korv. Dessutom minskas saltmängden även i denna rätt. 

Lika gäller då det kommer till köttbullarna. Byter du ut blandfärsen (ja nu tänker jag hemlagade köttbullar) mot kycklingfärs, så vinner du i fettmängd, mättat fett, proteinmängden och mängden järn är nästan precis densamma, medan kycklingfärsen faktiskt innehåller mer D-vitamin än blandfärs. Stek dessutom både köttbullarna och korvarna i ugnen så minskar fettmängden betydligt mer och dessutom sparar du in städning av köket!

 

Välj att äta mycket sill och lax över julen. Kanonbra fetter, med mycket av det essentiella Omega 3, jod, selen och inte att förglömma bra källor till D-vitamin, som vi annars har svårt att få i oss tillräckligt av under vintern. Väljer du sill på burk (som oftast kommer från Västkusten) framför strömming från Östkusten, slipper du mycket av de miljögifter som dessvärre dessa feta fiskar annars också innehåller. När det kommer till lax väljer jag faktiskt hellre odlad lax framför vildfångad lax, just på grund av läskiga dioxiner och PCB. Den odlade innehåller lite mindre mängd Omega-3 än den vildfångade, men det är en uppoffring jag gärna gör i det fallet och väljer att äta lite mer av laxen istället. 

Glöm inte heller ägghalvorna med lite majonnäs (visst en fettbomb, MEN jättebra fetter är det i en välgjord majonnäs) och räkor. Så gott och så nyttigt!

 

Och så sist men inte minst, sitt länge och bara njut av allt det goda och hoppas alla har några fina att umgås med och ha trevligt tillsammans med, denna härliga högtid vi snart har här!

 

 

God Jul!

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki