Kost & Själ

Inloggning

Veckans fundering handlar om rörelse och framför allt då rörelse i vardagen. Det har forskats mycket kring motion, rörelse och hälsa under flera år nu och det har visat sig (inte föga förvånande) att vi sitter ihjäl oss idag och det har t o m myntats ett uttryck för det - ”Sitting is the new smoking”, vilket nog innefattar hela vidden av hur farligt det är för oss att bli stillasittande på det här viset. I forskningsresultaten som redovisades senast, visade det sig att män på 18 år är betydligt mer inaktiva än män på 80 år! Jag skulle tro att det inte ser bättre ut för kvinnorna… 

Det positiva med denna sammanställning som gjorts är att det visar sig att vi inte behöver springa till gymmet flera gånger i veckan, eller träna stenhårt, utan det handlar om att göra något litet som innefattar rörelse och som bryter stillasittandet efter 30 minuter. Inte helt ogenomförbart alltså. 

 

Men vad innebär det här då rent konkret för vår hälsa?

 

Jo stillasittandet ökar risken för diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Varför? När vi rör på oss har det positiva effekter på hela välbefinnandet, det har positiva effekter på vårt blodtryck, insulinkänsligheten, blodfetterna, blodproppsbildningen, inflammatoriska processer i kroppen och mycket, mycket mera. Men inte bara det, utan det har även visat sig att rörelse och motion motverkar depressioner. Allra helst när det kommer till att det visat sig att barn och ungdomar lider av depressioner i allt större utsträckning och att en skärmtid på mer än 2 timmar! ökar risken för depression, känns det som om det är hög tid att vi vuxna inser problemet och börjar visa gott föredöme för våra barn, genom att vara mer aktiva i vardagen, dra med våra barn och unga på aktiviteter i vardagen. Det som skrämmer mig är att även om forskningen visar på klara hälsovinster med rörelse och motion, samt att risken för depressioner minskar och inlärningen i skolan blir lättare, hör man allt oftare att gympatimmarna i skolorna dras ned, tas bort helt och det handlar då INTE om att man implementerar rörelsen vid de ”vanliga” lektionerna som ett naturligt inslag, utan tvärt om, de stillasittande lektionerna ökar i tid istället. Och det här sker i samma takt som barnen blir större och per automatik blir mer stillasittande då lek ute (som förhoppningsvis har funnits tidigare) inte längre är aktuellt. 

 

Hur kan vi då skapa mer rörelse i vardagen?

 

Det klassiska ”använd benen eller cykel istället för bil eller buss” är alltid lika aktuellt. Den som måste ta bilen till arbetet, parkera med fördel lite längre ifrån och få gärna en promenad den sista biten, på kanske 10 min. T o r till och från jobbet har du då sammanlagt fått en promenad på 20 min. Ställ dig upp och gör några tåhävningar och benböj efter 30 min stillasittande, det går att göra både vid ett stillasittande jobb som i skolan. Man hör faktiskt ibland talas om engagerade lärare som skapar utrymme för mer naturlig rörelse inbakat i lektionerna. Min yngsta dotters mellanstadielärare i fysik, tog tillfället i akt flera gånger och tog med eleverna ut till skolgården för att konkret visa på fysikens lagar vid t ex gungställningen o s v. Lite engagemang och kunskap kring kopplingen rörelse, hälsa och inlärning är det enda som behövs…. Idag då hon går i högstadiet har tiden på de stillasittande lektionerna utökats till ruggigt långa pass....

Ta gärna med en son, dotter, man, fru eller vän ut på dagliga promenader. Det är en vana som kan ge så mycket mer än de ”friskfaktorer” som tidigare här räknats upp. Det är ofta mycket lättare att prata om man är ute på neutral mark och det kan bli starten på en aktivare tillvaro tillsammans med de man bryr sig mest om. 

Det är heller inte nödvändigt att försöka ta sig till gymmet flera dagar i veckan, det visade även forskningen på. Det är just vardagsmotionen/rörelsen som är avgörande. Ta trappor istället för hissen, prata i telefonen och gå runt samtidigt, står du och väntar på att potatisen ska koka så gör några armhävningar mot köksbänken under tiden, gå genom huset med lååååånga djupt nigande steg, o s v, det är bara fantasin som sätter gränser. 

För den som vill lägga in ett par träningspass i veckan, men som antingen inte har råd att gå till gymmet, eller som har svårt att få tiden till det (restiden är ju faktiskt det som ofta är den begränsande faktorn, eller att gymmets tid inte passar in i det som blivit tid för JUST NU i en stressig vardag), gå in på 1177.se och sök där på ”Träna hemma”, så finns det jättebra träning som man enkelt utför där man är just då. 

Tänk till och var ett bra föredöme för våra unga, som annars kommer att få ett mycket kortare liv än vad som är naturlig idag! 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki