Kost & Själ

Inloggning

 

Vi i Sverige har den stora lyckan att rotfrukter trivs bra hos oss, de har bra lagringsegenskaper och de är sanslöst nyttiga på många sätt. Dessvärre ser vi oftast förbi dessa härliga rotsaker och vi köper istället allehanda exotiska varor som ska vara superbra för hälsan och välmåendet. Det blir både dyrt och är hemskt onödigt, då vi faktiskt har det vi behöver på ett miljövänligt avstånd.

Jag tänkte att vi denna vecka ska titta lite närmare på vad tre av våra vanligaste knölar kan göra för oss.

 

Jordärtskocka

 

Tittar vi på jordärtskockan t ex, så bidrar den med bland annat folat, i så stor mängd att 2,5 dl jordärtskocka täcker nästan 20% av dagsbehovet av folat.

Den innehåller också protein och järn och dessutom innehåller den mycket inulin som är viktigt för att tarmen ska fungera bra och som bidrar till ämnesomsättningen av kolhydrater. 

 

Andra effekter jordärtskockor har, som forskning visat på är att försökspersonerna som följde en viktminskningskost och som åt jordärtskockor, minskades hungerskänslorna hos och mättnadskänslan ökade. Andra effekter som visat sig i undersökningar är att insulinkänsligheten har förbättrats hos de som åt jordärtskockor. Fruktanerna i skockorna påverkar ämnesomsättningen av kolhydrater och fett genom att sänka blodglukoshalten och reglera insulinhalten, de kan även sänka triglyceridhalten och är således jättebra för diabetiker, eller om man har hjärtsjukdom eller vill/behöver gå ned i vikt. 

 

Jordärtskockor är mycket lämpliga i kosten hos vegetarianer eftersom skockorna även innehåller mycket järn och kalium.

 

Något som en del tycker är besvärande med jordärtskockan, är att den kan ge gaser i magen till en början. Men om man inför skockorna successivt i kosten, blir besvären med gaser mindre och magen vänjer in sig. Viktigt att tänka på är att inte alla får besvär, utan kan äta dem utan problem direkt. 

 

Potatis

 

Potatisen har fått oförtjänt dåligt rykte genom diverse modedieter. Faktum är att potatisen är ett av våra bästa livsmedel och går man tillbaka i tiden, då det var svältkatastrofer både här och ute i övriga världen, var det faktiskt potatisen som avgjorde om man överlevde eller inte.

Tänk att en enda potatis ger mer än 50% av dagsbehovet av C-vitamin, vilket är en av de kraftfullaste antioxidanterna kroppen har för att skydda sig mot skador på cellerna. 

Potatis är också en bra källa till kalium och vitamin B6. Kalium hjälper till att normalisera blodtrycket och hjälper till att minska risken för bl a stroke. En enda potatis innehåller så mycket som 410 mg kalium.

Och det är inte så att näringsämnena enbart sitter i skalet, utan de är jämnt fördelade mellan skalet och resten av potatisen. Så där, då var en myt avpolleterad och dessutom är det skönt att veta eftersom potatisen dessvärre är en av de värst besprutade grödorna här i Sverige och man ur den synpunkten inte gärna äter den med skalet på!

Andra stora fördelar med potatis är att de innehåller lite fett men mycket energi. 

Om man väljer att använda sig av potatis med rött eller violett skal ibland också, så får man även i sig karotenoider och antocyniner, vilka dessa potatisar innehåller mycket av, vilket är viktigt för att de hjälper till att stärka immunförsvaret. Variera därför gärna potatissorterna.

Potatis innehåller även en annan antioxidant som heter glutation, vilken kan hjälpa till att bekämpa vissa former av cancer. 

Så, nu reducerar vi inte potatisen till en livsfarlig kaloribomb som gör oss smällfeta längre va?!

 

Morötter

 

Den orange färgen i morötter visar att de är proppfulla med de nyttiga och mycket nödvändiga karotenoiderna alfakaroten och betakaroten, vilka omvandlas till A-vitamin, vilket vi behöver för att behålla en normal syn bland annat. En medelstor morot är en portion och ger mer än dubbelt så mycket som det dagliga behovet av A-vitamin. 

Morötter innehåller bara lite fett, protein, salt och energi. Men de är rika på fibrer och kolhydrater och innehåller små mängder av flera olika näringsämnen, som exempelvis kalium, K-vitamin, folat och C-vitamin. 

Så, fördelar med morötter är att de bidrar till friska ögon som ser bra i mörker, de kan hjälpa till att motverka olika sorters cancer genom att antioxidanterna och betakaroten i morötterna anses bidra till detta,  kan bidra till att minska risken för stroke, och anses skydda mot hjärtsjukdom. 

För att betakarotenet ska bli mer lättillgängligt för kroppen, bör man laga till morötterna. Äter man morötterna med andra livsmedel som innehåller en måttlig mängd fett förbättrar det dessutom kroppens upptag av betakaroten. 

Men det är inte enbart som tillagad moroten är nyttig, så variera gärna intaget av morot. Men ät gärna 1 medelstor morot de flesta dagarna i veckan och variera då mellan tillagad, riven eller pressad, alla tre sätten gör betakarotenet mer lättillgängligt för oss.

 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki