Kost & Själ

Inloggning

 

Jag tänkte denna vecka prata lite kring grönsaker och hur vi kan välja lite bland grönsakerna för att få i oss så mycket bra som möjligt.

 

Livsmedelsverket menar att åtta av tio svenskar äter för lite grönsaker. Enligt myndighetens undersökningar uppvisar unga kvinnor och män i åldrarna 18- 30 sämst matvanor i Sverige. Vad passar då bättre än att lära sig vilka som egentligen är de nyttigaste grönsakerna du kan lägga på tallriken?

Grönsakerna på denna lista har tagits fram utifrån vilka som innehåller mest fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Idag är rekommendationerna från kostexperter och NNR (Nordiska näringsrekommendationer) att äta minst 500 g frukt & grönt per dag. Grova grönsaker som bönor och linser är extra bra då de även har högt näringsinnehåll, de gör att vi blir mätta både tidigare och under längre tid, samt håller blodsockret stabilt.

 

Studier har visat att antioxidanter i naturlig form som i till exempel bär och grönsaker ger mycket bättre skydd än de antioxidanter man får i sig via tabletter eller annan konstgjort form.

 

Saknar du tomat och paprika på listan? De är såklart också väldigt bra men når inte topplistan. Hoppa inte över dem bara för det, utan bygg din hälsosamma sallad kring de grönsaker som du brukar använda, och lägg till från listan här nedan. Att tänka på dock är att paprikan tillhör de mest besprutade grönsakerna, vilket jag kommer prata mer om nästa vecka. 

 

Analyser av de fyrtio populäraste grönsakerna och rotfrukterna i Sverige ger följande topplista från Livsmedelsverket:

 

1. Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor

2. Gröna bönor/haricot verts

3. Broccoli

4. Gröna ärter och sockerärter

5. Avokado

6. Vita bönor

7. Purjolök

8. Blomkål

9. Linser

10. Kikärter

 

Det är egentligen inte svårt att få i sig mer vitaminer och mineraler. En vanlig sallad med tomat och gurka kan bli så mycket bättre med lite sockerärtor, babyspenat och linser.

 

Riven morot och vitkål toppat med till exempel spenat, broccoli, och bönor är en riktig hälsosallad. Den ger massor av fibrer, vitaminer och mineraler och flera av ingredienserna är dessutom miljövänliga.

 

Källa: Livsmedelsverket

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki