Kost & Själ

Inloggning

Mindful eating kanske du har hört talas om? Att bli medveten om hur man äter, vad man äter och därmed även få kontrollen över hur mycket man äter. Det kan faktiskt vara en stor nyckel för många som kämpar med att gå ned i vikt, just det medvetna ätandet. Nästan alla här i Sverige, vågar jag påstå, har lärt sig sedan skolåldern att man slevar i sig det som serveras snabbt för att hinna med rast eller fortsätta att arbeta så snart som möjligt. Det här fortsätter naturligtvis även hemma och det är då det blir lättare att börja överäta. Mättnadskänslan, som det tar runt 20 min för hjärnan att registrera, hinner inte infinna sig, förrän vi har ätit upp första portionen på bara några få minuter, det smakade gott och det känns som det finns plats för lite gott till… men hade vi väntat de här 20 min och under tiden ätit långsamt, smakat på hur varje tugga känns och kanske t o m pratat med ev personer runt bordet, hade den andra portionen aldrig tagits. 

Magsäcken är töjbar och tänjs ut onödigt mycket när vi äter för mycket och under tiden får vi plats för mer och mer i magsäcken, vilket inte skulle ha behövts och kroppen sparar överflödet till kommande ”nödtider” i fettreserverna. 

Vi skulle nog må bättre av att titta lite på omvärlden och lära oss lite av matkulturen hos mer medvetna matkulturer. Titta på Italien t ex där man njuter av måltiderna. 

 

På den japanska ögruppen Okinawa har den längsta studien av hundraåringar gjorts och resultatet av det visar på att man blir så gammal där p g a arvsanlag och fyra speciella vardagsvanor. Arvsanlag tänker du nu kan man ju inte göra något åt, men du kan alltid göra det bästa av det du har fått och stödja kroppens egna försvar mot sjukdomar och annat.

Av de fyra faktorer som är avgörande för folket på Okinawas långa och harmoniska liv, är matkulturen den viktigaste. Inte bara råvarorna utan även tillagningen och matvanorna: var, när, hur och hur mycket man äter. Den traditionella maten man äter på Okinawa heter ”Champuru” och betyder balanserad blandning. Grunden är grönsaker med tofu. Grönsaker och frukt som odlas här innehåller höga halter av antioxidanter, vilket innebär att intaget av flavonoider är högt. Man äter sällan kött och vid de tillfällena är det långkokt, vilket gör att man får i sig mycket lite av det mättade animaliska fettet. I stället äter man nyttigt fiskfett och många olika slags grönsaker som man bara steker hastigt i rapsolja. Man äter sig aldrig proppmätt, utan lever efter ”Hara hachi”, vilket är ett okinawiskt uttryck och betyder just att man inte äter sig proppmätt. Eftersom man inte kastar i sig maten hinner hjärnans mättnadscentrum med och då känner man sig nöjd trots att magen bara är fylld till fyra femtedelar. Ingen övervikt m a o. 

Den andra friskfaktorn där är rörelse och motion. Alla är aktiva från morgon till kväll, rör sig i det dagliga livet och gymnastiserar.

Den tredje faktorn är att man tar ansvar för sin egen hälsa, alltså fysiska, mentala, sociala och andliga hälsan. Man har insett att egenansvaret kring detta är det enda som fungerar. 

Man anser att man ska ”leva tills man dör” och låter kropp och själ må bra, håller i gång, är aktiv och umgås med grannar och vänner i både arbetet och vardagen. 

Den fjärde faktorn är något som kallas ”Yuimaru”, vilket innebär att man hjälper varandra när det behövs. Man rensar trädgårdslandet åt den som gjort illa sig, lägger grönsaker på verandan hos den som fått sämre skörd, går in till grannen och äter när kylskåpet är tomt. Man underlättar för varandra så att den negativa och skadliga stressen inte ska få fäste. 

Källa: fof.se (forskning och framsteg)

 

Det här är ett levnadssätt som jag tror hela världen skulle må bra av, både för hälsan som rent politiskt….

 

 

 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki