Kost & Själ

Inloggning

 

De flesta av oss har nog en eller annan gång beklagat oss över att vi inte har tiden till att laga näringsrika och goda måltider. Men det går att spara tid i köket om man bara förbereder sig och ser till att ha förråden någorlunda välfyllda. 

 

Men hur kan man då spara tid i köket?

 

Det bästa är att som sagt vara väl förberedd och organiserad. Se till att det finns livsmedel i frysen, kylen och köksskåpen. Se till att ha hemma av ris, pasta, konserver, frysta grönsaker. Frys in kött kyckling, fisk, bröd och deg. Gör en veckomatsedel och håll dig till den. Sätt upp en inköpslista på kylen för att efterhand som varor tar slut kunna skriva upp dem. 

 

Lära för livet:

 

En annan viktig del är att förändra synsättet på tiden i köket. Istället för att se den tiden som bortkastad tid, se det som en möjlighet till kvalitetstid med barnen, där de får ett utmärkt sätt att lära sig nyttiga vanor för livet, dessutom får de på ett naturligt sätt lära sig om mat och pengar, att hushålla och ta till vara på matrester och även att träna på sociala färdigheter. Om barnen får en möjlighet att vara delaktiga i köket, brukar de även bli intresserade av mat och näring.  

Finns inga barn i hushållet så finns kanske en partner att tillbringa lite tid tillsammans med i köket. 

Eller är man ensamstående kan man kanske sammanstråla med en eller ett par vänner och tillsammans laga något gott, eller rent av göra storkok tillsammans som man sedan delar upp i matlådor. Det sociala kring maten och matlagning är nästan lika viktig många gånger som själva maten i sig. 

 

Middag på nytt sätt:

 

Middagen behöver inte alltid vara en stor måltid. Ät en rejäl lunch istället för en stor middag och välj något enkelt till kvällsmat, t ex bakad potatis med gräddfil och svart kaviar och en sallad vid sidan av, eller en varm smörgås med skinka och ost och en sallad, eller bara en tallrik soppa och en bit bröd. 

 

 

Tips för att alltid kunna få hemlagad mat, även då tiden är knapp:

 

Laga flera måltider vid ett tillfälle. Frys in maten för att sedan använda vid ett tillfälle med mindre tid och ork för köksarbete. Att laga mycket mat på en gång sparar massor av tid.

Dela upp den mat som inte går åt i burkar för en eller flera portioner och frys in. 

Vissa maträtter passar bättre än andra för storkok, som t ex:

  • Soppa och buljong
  • Pastasås, förvara separat utan pasta.
  • Grytor, t ex kycklinggryta, köttgryta, korvgryta..
  • Lasagne, förbered och frys in ogräddad!
  • Pizzadeg
  • Pajer. 

 

Ska ni ha bakad potatis till middag, stick några hål i skalen och laga till den 10 minuter i micron, då tar det inte så lång tid i ugnen sedan. 

 

Köper du färsk kycklingfilé, skär dem på längden men inte helt igenom, vik ut och banka försiktigt ut till en tunnare filé. Frys in. Då går det fortare att steka den sedan.

 

Gör egen pizzadeg och ha i frysen. Det går att göra en nyttig och inte så fet pizza om man gör den själv. Ha färdigriven (riv egen ost som inte längre går att hyvla av) mager ost i frysen. 

 

Koka en stor kastrull potatis på en gång och spara det som blir över i kylen till måltider under veckan - t ex hemgjord pytt i panna, stekt potatis eller gör en matig sallad under veckan där kokt, kall potatis ingår.

 

Handla storpack av kött, fisk och kyckling, som delas upp i önskat antal portioner innan infrysning. Köttfärs läggs med fördel i fryspåsar och plattas ut innan infrysning - det gör både att det fryser snabbare, men går också fortare att tina upp.

 

Avsätt en dag i veckan att handla på - och håll dig till den. Välj fryst mat, t ex frysta grönsaker som gör att det går fortare att laga maten. 

 

Fyll på förråden i köksskåpen med konserver (som bönor, krossade tomater o s v) och handla hem mycket färsk frukt och grönsaker. 

 

Minska en del av stressen genom att planera måltiderna i förväg. Lägg en halvtimme varje vecka på att planera för den kommande veckans måltider och låt alla komma med sina idéer och önskemål. Skriv upp en matsedel för veckan och sätt upp den på kylen. Gör samtidigt en inköpslista med ingredienser som inte finns hemma, så att ni inte glömmer att köpa hem dem. 

 

Använd även eventuella middagsrester till lunch nästkommande dag (perfekt som matlåda).

 

Storkok där du lagar många måltider samtidigt sparar faktiskt både tid och pengar. En del tycker det är bra att avsätta en del av den lediga tiden på helgen för att förbereda till nästkommande vecka, medan andra föredrar att laga dubbelt när man ändå lagar mat, för att frysa in till en annan middag. Båda metoderna gör att du spara både tid och pengar och samtidigt får vällagade och näringsriktiga måltider. 

 

Matlagning för en eller två:

 

Ofta när man är ensam eller bara två, är det lätt att välja hel- eller halvfabrikat, eller köpa hem färdigmat istället, då man inte tycker det är värt besväret för så lite mat. Men det är så viktigt för hela välmåendet med en väl sammansatt kost, så det är helt klart värt ”besväret”. Då kan det underlätta att köpa en liten bit kött i köttdisken, eller mindre mängd bröd på bageriet. Dela upp det som säljs i storpack i mindre portioner innan infrysning, så blir det lättare att ta fram till enbart en eller två portioner. 

 

Man kan och ska alltid också ta hand om rester till nästa måltid, både för miljöns skull som för plånbokens skull, oavsett hur många man är i hushållet. T ex kan en överbliven pasta eller ris bli till en riktigt god pastasallad eller rissallad nästa dag. 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki