Kost & Själ

Inloggning

Jag tänkte att det har varit ganska mycket fokus på att vi behöver dra ned på köttkonsumtionen både för vår hälsas som för miljöns skull. Och det är ju helt sant. Nu tillhör ju jag dem som anser att vara flexitarian är betydligt bättre för oss, för att vi ska få i oss alla de näringsämnen vi behöver utan att ta till kosttillskott. Det gäller att välja ”rätt” kött här för att även miljön ska må bättre.

 

Det finns faktiskt en näringsskillnad mellan kött och kött. Väljer man ekologiskt kött, får man förutom vinsten som görs för djuren och naturen, även lite Omega fetter med på köpet. Det är annars något som saknas när köttet massproduceras, med innomhusstående djur som inte har en möjlighet att beta vilt, utan får sojabserat foder. Bara detta med fodret till djuren är i den konventionella uppfödningen en stor miljöbov, som bidragit till skövlad regnskog för att det ska gå att odla soja till DJURFODER, istället för att låta våra inhemska djur få fortsätta att beta fritt, hålla våra landskap öppna och djur som får må bra och som ger bättre kött. 

 

Nu till näringsinnehållet; visste du t ex att fläskfilé är mycket mer näringsrikt i förhållande till annat fläskkött. Filén innehåller nästan dubbelt så mycket järn som t ex grytbitar och cirka 30% mer vitamin B1 (tiamin) än exempelvis bogen. Fläskfilén är dessutom fettsnål och innehåller bara knappt 3 g fett/100 g kött. I fläskkarrén finns 11 g fett och en flintastek innehåller 13 g fett/100 kött. 

 

Nu är det ju inte alla förunnat att kunna få tag i ryggbiff från vilt, men en liten jämförelse här i alla fall mellan ryggbiff från nötkött och ryggbiff från hjort och så fläskfilén som togs upp tidigare, för att visa på skillnaden i näringsinnehåll:

 

                         Ryggbiff nötkött       Ryggbiff hjort         fläskfilé

Kcal                   123                            102                          107

Järn                   2,20 mg                     3,30 mg                   1,45 mg       

Protein               21,8 g                        22,6 g                      20,6 g        

Fett                    3,8 g                          1,2 g                         2,6 g

Mättat fett.        1,6 g                           0,5 g                        1,0 g

B1                        0,08 mg                   0,21 mg                   0,83 mg

 

 

Kontentan av det hela i min mening är att dra ned på köttet under större delen av veckan och satsa t ex på ett ekologiskt kött till helgen. Variera även gärna med vilt någon gång ibland. En liten köttbit kan räcka långt och till flera beroende på vad man gör med det…. Ett gott tips på vad man kan göra med en fläskfilé finns under Veckans recept, kan rekommenderas!

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki