Kost & Själ

Inloggning

Nu när sommaren är här, frodas allehanda grönsaker, för att inte tala om alla härliga frukter och bär i våra trädgårdar. För dig som inte har någon egen trädgård, går det ändå att få tag på dessa godsaker via exempelvis torghandel eller kanske via bekanta som har egen trädgård eller kolonilott. Hur som helst, passa på att riktigt frossa i dessa godsaker nu. Välj bort fredagsmys och lördagsgodiset till förmån för dessa vitamin och antioxidant-speckade härligheter! Passa på att fylla på i kroppen med allt vad den behöver på ett gott och njutbart sätt.

 

Bären finns i alla möjliga färger och former, det som är gemensamt för dem är deras rika innehåll på antioxidanter och positiva egenskaper för vår hälsa. 

 

Bär i en ren botanisk mening, är inte enbart krusbär, lingon, blåbär och vinbär, utan till gruppen hör faktiskt även melon, gurka och paprika. Men till vardags är det så att när vi pratar om bär, menar vi alla de olika bär i allehanda färger som vi kan plocka här på sommaren. Andra spännande bär som växer på andra delar av jorden och som kommit att bli populära även här hos oss, men kanske då oftast i torkad form, är mullbär, gojibär, loganbär. Dock skulle jag vilja puffa för att under sommaren främst skaffa hem våra inhemska, goda bär, för miljöns skull.

 

Varför är då bär så nyttiga?

 

Trots att bären är söta så innehåller de inte så mycket socker eller kolhydrater. Det de istället är rika på är fibrer, vitaminer som t ex C vitamin och mineralämnen som kalium och folater.

De klara färgerna talar om att skalet innehåller naturliga färgämnen som fungerar som antioxidanter, som t ex flavoner, antocyaniner och tanniner. Alla dessa tillsammans skapar en bra förutsättning för oss att bibehålla en god och frisk hälsa. 

Forskning har visat att människor som regelbundet åt bär, löpte mindre risk att få blodproppar och hade en högre halt av HDL kolesterol. Antocyaninerna i bären kan hjälpa blodkärlen att slappna av, vilket innebär att högt blodtryck motverkas, liksom bären skyddar mot åderförkalkning, vilket annars kan leda till hjärtsjukdomar.

Forskning visar också att frukt, grönsaker och bär, som alla innehåller mycket antioxidanter, hjälper till att skydda mot cancer. 

När de svarta vinbären mognar, passa på att frossa i dem färska och frys även in till kommande vinter, då de är fullspäckade med C vitamin, kostfibrer, folat och kalium. 

 

 

Fördelar:

 

  • De är alltså rika på näringsämnen, då framför allt antioxidanter.
  • De kan bidra till att höja halten av ”gott” kolesterol, förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och så upprätthålla hjärnfunktionen.  

 

Finns det nackdelar?

 

Ja, en del kan vara allergiska mot bär. 

 

Hur mycket bör man äta per dag då?

 

Bär kan med fördel ätas som en av de två portioner frukt man bör äta varje dag. Annars är drygt 1 dl bär några gånger i veckan en god riktlinje. 

 

Passa på nu under säsongen att både njuta av färska bär, men frys även in för att njuta och må bra av dem under vinterhalvåret.

 

 

Se under veckans recept lite tips på hur du kan få i dig bär under veckan.

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki