Kost & Själ

Inloggning

 

Nu är det högsäsong för bl a körsbär hos oss i Sverige. Jag tänkte titta lite närmare på vad dessa små läckerheter faktiskt kan ge oss, mer än att de är sanslöst goda.

 

Vad är nyttigt med körsbär?

 

De är rika på bl a C-vitamin, kostfibrer och kalium, samtidigt som de innehåller mycket lite fett och energi. 

Körsbär innehåller också riktigt höga halter av antocyaniner - alltså färgämnen som ger bären den klara och röda färgen.

Det finns olika slags körsbär, från söta till sura och de sura, alltså de vi kallar moreller och klarbär.

De innehåller dessutom höga halter av hormonet melatonin som är en riktigt kraftfull antioxidant och som gör att man kan somna bättre. 

 

Hur påverkar de hälsan?

 

Antocyaninerna som är kraftfulla antioxidanter, är viktiga för att motverka inflammationer och körsbär innehåller mer antocyaniner än t ex jordgubbar, björnbär och hallon. 

Viss forskning har visat på att körsbär kan hjälpa till att skydda mot hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, artrit och andra inflammatoriska sjukdomar. Ett både suveränt som gott sätt att få i sig ett naturligt skydd med andra ord!

 

Hur var det här med sömnen och körsbär?

 

Jo, det finns ett hormon som heter melatonin och som styr våra cykler för sömn och vakenhet. När vi åldras sjunker melatoninhalten och vi kan få svårare att somna. Det här kan vara en av anledningarna till att äldre människor har sömnproblem och sover allt mindre/kortare stunder. Surkörsbär som alltså innehåller rikligt med melatonin, kan alltså vara bra att äta om man har sömnproblem. Att dricka exempelvis juice från surkörsbär under årstiden som de inte finns här i Sverige skulle kunna vara en bra idé, då just koncentrerad juice av surkörsbär visat sig innehålla riktigt höga halter av melatonin.

 

Körsbär och åldrande?

 

Forskning har tidigare visat på att det finns en möjlig koppling mellan ökade melatoninhalter och minskade eller uppskjutna effekter av åldrande. Det här skulle bl a bero på att de rikliga mängderna antioxidanter skyddar hjärncellerna mot åldrande. Det här har gjorts i laboratoriemiljö, men hur som helst, det är inget som skadar att äta lite extra med söta och sura körsbär, dricka körsbärsjuice och använda de torkade bären. Så oavsett hur kopplingen åldrande och körsbär än ser ut är det ett gott sätt att möjligtvis hålla sig yngre lite längre på ;)

 

Tips:

 

  1. Ersätt russin i recept för t ex havrekakor (eller andra bakverk) med torkade körsbär.
  2. Börja med en smakrik frukostkick. Om det är säsong, börja dagen med söta eller sura körsbär tillsammans med din frukost. Är det inte säsong, strö lite torkade körsbär över din musli, gröt eller flingor, för att få en fruktig smak och en rejäl skjuts med antioxidanter redan på morgonen.
  3. Ät sötkörsbär som mellanmål, till den medhavda lunchen och i en smoothie eller milkshake.
  4. Både söta och sura körsbär kan användas i matlagning. Prova att blanda ned lite urkörnade sötkörsbär i en grönsallad, eller gör en körsbärssås till rött kött - blanda 100 g surkörsbär, 2 msk rödvinbärsgelé, 1 tsk rödvinsvinäger och hetta upp alltsammans precis innan servering, vilket passar bra till exempelvis hjort eller lamm.  

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki