Kost & Själ

Inloggning

Ledvärk kan bero på många olika saker och drabbar de flesta av oss någon gång under livet. Orsakerna till värk i lederna kan t ex vara en överansträngd led, en vrickad fot eller andra skador. Olyckor, drottsskador och åldersrelaterade förslitningar, liksom sjukdomar (som gikt) kan även ge ledsmärtor. Fibromyalgi och artros är andra vanliga anledningar till ledvärk. 

 

Hur påverkas man av ledvärk?

 

Man kan få en begränsad rörlighet, lederna svullnar och det i sin tur leder till att man stelnar till ytterligare och i slutänden får riktigt ont och riktiga problem med att röra sig. Det går i sin tur ut över vardagsaktiviteter som 

t ex att klä sig, att gå ut och sätter sig förr eller senare även på humöret, vilket inte alls är konstigt då smärta är jättejobbigt och tröttande och en ofrivillig isolering där kanske en annars normalt aktiv livsstil inte längre fungerar blir påfrestande psykiskt. 

En smärtande led i en del av kroppen som tar lång tid innan den ger med sig, kan ge snedbelastningsproblem i andra delar av kroppen som för med sig ytterligare problem, och så är den onda cirkeln igång. 

 

Vad kan öka risken för ledvärk?

 

Olyckor var som jag skrev ovan en vanlig anledning, vilket till del kan undvikas genom att vara uppvärmd ordentligt innan träning och att använda utrustning på rätt sätt. 

 

Uttrycket ”för mycket eller för lite skämmer allt” stämmer väldigt väl in då det kommer till ledvärk. För att slippa värk i leder är det viktigt att träna och stärka upp musklerna runt omkring, och att hålla igång ledvätskorna, MEN det är också så att en överdriven träning/hård träning ökar risken för att drabbas av just ledvärk eller artros senare i livet. 

 

När man blir äldre ökar risken för att man ska få värk p g a förslitningar och är man dessutom överviktig blir belastningen på lederna ännu större, vilket ökar risken för värk och skador. 

 

Det kan även vara genetiskt med ledvärk. Har många i släkten haft reumatism är risken att drabbas mycket högre än annars. 

 

Hur behandlas ledvärk?

 

Det beror naturligtvis på vad anledning till värken beror på. Om det handlar om en akut skada är det vila och kanske ett stödförband som behövs. Smärtstillande medel kan också vara bra att ta. 

 

Långvarig ledvärk kan behandlas med smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel, kortisoninjektioner, sjukgymnastik, akupunktur m m. Ibland kan det bli aktuellt med en operation där man får en ny led. 

 

Vid långvarig smärta, gå alltid till en läkare för att få hjälp att utreda orsaken!

 

Både yoga och qigong kan vara bra träningsformer om lederna är stela och onda, liksom simning i varmare vatten fungerar bra för många. Vattengymnastik i en varmvattenbassäng kan många gånger fungera som en bra träningsform. 

 

Kan ändrad livsstil hjälpa mot ledvärk?

 

Ja, äter man hälsosamt och rör sig/motionerar lagom mycket, är det lättare att hålla vikten på en hälsosam nivå för att inte belasta lederna ytterligare. Dessutom stärks musklerna runt lederna upp med motion. 

Äter man allsidigt och bra, får man även i sig tillräckligt med näringsämnen som är bra för lederna, t ex de antiinflammatoriska A-, C-, och E-vitaminerna, vilka kan bidra till att minska risken för artrit och skadliga effekter av inflammationer. 

 

Tips för att motverka ledvärk:

 

  • Stärk immunsystemet med antioxidationsrik mat - vattenkrasse, brysselkål, spenat, ruccola, paprika, rödbetor, morötter, avokado, lök och majs är bra val. 
  • Använd färsk eller malen ingefära, som kan minska svullnaden och smärtan i lederna vid artrit. 
  • Se till att få i dig mer C-vitamin genom att äta mer frukt. Välj bland olika färger och smaker och ät även bär i olika färger. 
  • Färsk eller malen gurkmeja sätter både färg på maten och har antiinflammatoriska egenskaper. 

 

Mat som kan hjälpa:

 

  • Frukt och grönsaker. Eftersom C-vitamin, E-vitamin, betakaroten och andra näringsämnen fungerar som antioxidanter, kan det bidra till att minsak inflammationer i lederna. 
  • Fet fisk, innehåller antiinflammatoriska ämnen. Försök att äta makrill, lax, sardiner 1-2 ggr/vecka.
  • Ät mat som stärker skelettet, alltså sådant som är rikt på kalcium, som mjölk, ost och yoghurt, men även broccoli.

Mat som kan stjälpa:

 

  • Om du har gikt, dra ned på mat med mycket puriner, då de ger höga halter av urinsyra. Undvik i de lägena ansjovis, lever, njure, skaldjur, ost och öl. 
  • Undvik mat med mycket citronsyra och askorbinsyra, som apelsiner och citroner - en del personer tycker att det förvärrar symptomen vid artrit. 
  • Dra ned på drycker med koffein, vilka kan hindra upptaget av vitaminer och mineraler. 

 

 

 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki