Kost & Själ

Inloggning

Alla vill vi  väl ha en fräsch hy med fin lyster och utan plitor och ett tjockt och friskt hår. Det finns en uppsjö av produkter, mer eller mindre bra just för dessa ändamål. Vad som ofta glöms bort är att hur bra produkter man än köper, så har det inte lika stor nytta som om man även tänker till på hur man hjälper hår och hud inifrån, genom det vi stoppar i oss. 

 

Det vi stoppar i oss speglas på utsidan, alltså är det inte bara kroppens funktion som påverkas av vad vi äter. 

En välbalanserad kost och rent vatten i lagom mängd, påverkar faktiskt utseendet mer än vad något innehåll i vilka tuber och flaskor det än handlar om. 

 

Vad gör protein för huden och håret?

 

Huden består av protein, precis som alla andra celler i kroppen. Protein behövs för att ”tillverka” vävnader och för att reparera vävnader. Efter 24 dagar ersätts/byt hudcellerna ut och då behövs protein. Håret byggs främst upp av Keratin, som är ett protein och som är bra på att stå emot slitage. Har man tunt hår, KAN det vara ett tecken på att man har ett otillräckligt proteinintag. 

 

Vilka näringsämnen är viktiga för håret och huden?

 

  • Järn. Vid järnbrist transporteras inte syret runt i blodet som det ska, men följden att även hårsäckarna då saknar syre. Viktigt att därför få i sig en järnrik mat, som t ex rött kött, tonfisk, tofu, gröna bladgrönsaker och torkad frukt. Huden blir blek och glåmig om inte syret transporteras runt som det ska.
  • Zink har en avgörande roll i proteinsyntesen och bildningen av kollagen. Zink behövs både för att bevara håret och för att förebygga mjäll. Ät livsmedel som t ex fågel, ost och fullkornsbröd.
  • A-vitamin hjälper till att hålla hårbotten frisk. Finns i t ex morötter, pumpa och mango.
  • Vatten i tillräcklig mängd behövs för att håret ska behålla sin lyster. Vatten renar kroppen genom att föra ut slaggprodukter och utan vatten blir huden uttorkad. Drick gärna 8 glas vatten om dagen.
  • Protein. Äter man tillräckligt med protein gör det håret starkt och förhindrar att hårstråna blir spröda. Ät
    t ex magert rött kött, nötter, frön, fisk, fågel och ägg.
  • Koppar, förbättrar den naturliga färgen på håret Finns i färska grönsaker, nätter och frön av olika slag.
  • Essentiella fettsyror är avgörande för att hålla huden och håret friska och fräscha. Brist på dessa fettsyror kan göra huden torr och inflammerad. Fettsyrorna hjälper även till med att stimulera hårets lyster och tillväxt. Ett balanserat intag av Omega-3 och Omega-6 fettsyror är nyckeln här. De flesta av oss får i sig för mycket Omega-6, som finns i vegetabiliska oljor och spannmål samt fågel, och för lite av Omega-3, som finns i fet fisk, linfrön och valnötter.
     
  • Antioxidanter bidrar till att tecknen på åldrande inte syns så tidigt. De motverkar de skadliga verkningarna från radikaler (fria radikaler). C-vitamin, som är en av våra kraftfullaste antioxidanter, är viktig för syntesen av kollagen, som har stor betydelse för hudens struktur. Brist på C-vitamin kan göra att huden läker sämre och även göra huden mindre spänstig. Ät fukt och bär. E-vitamin är även det ett av våra kraftfullaste antioxidanter och det skyddar lipiderna i cellmembranet i huden mot de negativa effekterna från ex solen, luftföroreningar, cigarettrök och miljögifter. 

 

Ät mer av:

  • Oliver och olivolja.
  • Magra mejeriprodukter som lättmjölk, lättfil och lättyoghurt.
  • Fisk och skaldjur.
  • Nätter, som t ex mandlar och cashewnötter, baljväxter som kikärter och linser.
  • Gröna bladgrönsaker.
  • Frukt- ät många olika sorter. 
  • Te och vatten.
  • Fullkorns produkter.

 

Ät mindre av:

 

  • Fett, förädlat kött, feta mejeriprodukter. Läsk, smör och bakverk. 
banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki