Kost & Själ

Inloggning

För många som försöker tänka till kring kosten och kanske aktivt försöker gå ned i vikt, handlar mycket av kosthållningen då om att försöka fylla ut maten man äter med sådant som kan vara mättande men med mindre mängd kalorier. Den blandade salladen är en utmärkt utfyllnad då, med mycket vitaminer, kostfibrer men lite kalorier, men då handlar det om just en blandad sallad som innehåller grova grönsaker också.

 

Blanda exempelvis samman olika sorters salladsblad (de innehåller faktiskt lite olika grader av vitaminer) med grovt riven morot, majskorn, olika kålsorter som broccoli och blomkål. Den som har nedsatt sköldkörtelfunktion bör då INTE äta broccolin rå, utan förväll den en stund först (återkommer kring detta vid ett annat tillfälle). Bönor och linser är även dessa mycket bra att använda i en sallad och smidigt att använda då det finns otroligt många olika sorter färdigkokta på tetra att använda sig av. 

Gör en stor mängd som räcker under flera dagar, och förvara övertäckt i kylen. Blanda i de grönsaker du tycker är goda, var inte rädd för att experimentera lite. Det kan även vara gott att ha i salladslök/vårlök eller en mycket fint skuren rödlök, vilket även är jättebra ur hälsosynpunkt. 

 

Börja gärna måltiden med en matassiett med sallad, innan själva huvudmåltiden. En grundmättnad infinner sig och man riskerar inte att överäta av huvudmåltiden på samma sätt som om man inleder måltiden utsvulten. 

Det många som försöker gå ned i vikt är rädda för är att använda dressing till salladen, något jag istället vill framhäva är extra viktigt då man kanske dragit ned på portionsstorlekarna, men lika viktigt även annars också. Anledningen till detta är att fettet i dressingen, och här handlar det alltså om en vinäger och oljebaserad dressing, hjälper till att ta upp de fettlösliga vitaminerna som finns bl a i grönsakerna, men också för att fett är mättande. Dock kan man med fördel tänka till kring mängden fett, även om exempelvis olivoljan innehåller bra fetter, som man använder sig av och byta ut hälften av oljan mot vatten istället. Hoppa dock inte över oljan helt! 

Ett tips är att inte hälla dressingen över salladen i den stora skålen, då salladen efter ett tag blir lite blöt och "saggig" eller trött av dressingbadet. Ha istället en skål eller liten kanna där du blandar dressingen och låter var och en ha på sin sallad när det är dags att äta. 

 

Sammanfattningsvis alltså:

 

En dressing till salladen är både gott och hjälper alltså kroppen att t ex ta upp de fettlösliga vitaminerna. 

 

Dressing till en större salladsskål, eller förvara i en burk med lock i kylen för att ringla över en eller ett par teskedar när du ska äta din sallad:

 

1 msk vinäger eller citronsaft

3 msk olja (för mindre fett ta 1,5 msk vatten och 1,5 msk olja)

Ha gärna lite torkade örter i eller en färdig salladskrydda

 

Vispa samman i en liten skål med hjälp av t ex en gaffel. Häll över salladen och vänd om den ordentligt. 

 

För dig som är vegan, eller som inte äter fisk, är det extra viktigt att du får i dig Omega 3 från annat håll än fisk. Ett tips är då att använda linfröolja i salladsdressingen. 

 

 

banner_r_150.jpg

Mina Böcker

Chatta med Anki